Marketing sieciowy to bardzo ciekawa alternatywa dla klasycznych modeli biznesowych. Umożliwia on wejście we współpracę z firmą i przyjęcie roli konsultanta. Każdy, kto tylko zechce, ma możliwość zajęcia się sprzedażą bezpośrednią oferty konkretnej firmy. Model ten nazywany jest również marketingiem wielopoziomowym oraz marketingiem sieciowym.
Rolą konsultanta jest pozyskiwanie zamówień. Zarabia on na różnicy cen, pomiędzy katalogową, a tą dostępną dla współpracowników marki. Najbardziej rozpoznawalne firmy działające w systemie MLM w naszym kraju to Avon oraz Oriflamme. Zdecydowana większość polaków miała okazję rozmawiać przynajmniej raz w życiu z konsultantem, który pracował w systemie MLM.
Wielu osobom może wydawać się, że dzisiaj w dobie e-commerce konsultanci stracili pracę. Nic bardziej mylnego, branża rozwija się wraz z rynkiem i wielu przedstawicieli rozpoczęło swoje działania online. Budują oni społeczności, zbierają zamówienia oraz rekrutują ludzi do swojej struktury. Wszystko odbywa się tak, jak powinno.
Jak funkcjonuje system MLM?
Przejdźmy do podstaw. Dlaczego jakaś firma miałaby się decydować na taką formę marketingu? Jakie są zalety tego rozwiązania oraz minusy. Wyobraźmy sobie firmę, która zajmuje się produkcją kosmetyków z dodatkiem miodu. Samodzielne prowadzenie działań marketingowych jest bardzo kosztowne. Zatrudnienie odpowiedniej liczby pracowników, którzy zajmowaliby się sprzedażą, również jest bardzo dużą inwestycją.
Marketing sieciowy umożliwia firmom pozyskanie pracowników, którym płaci wyłącznie za efekty. Zwróć uwagę na to, że konsultanci zarabiają na różnicy cen, firma dzieli się z nimi marżą. Jeżeli jednak jakaś osoba nic nie sprzeda, to nic nie zarobi. Oznacza to, że firma działająca w systemie MLM nie ponosi kosztów mniej wydajnych pracowników.
Dodatkowym atutem, który wynika z podstawowej cechy systemu, czyli budowania struktury jest to, że działa efekt kuli śnieżnej. Na początku promocją zajmuje się wyłącznie kilka osób, są one zmotywowane do działania, ponieważ zdają sobie sprawę z tego, że będąc na samym początku działania systemu MLM, ma się duże szanse na wysoką pozycję w hierarchii.
Sprzedają więc produkty, dbają za pozytywny odbiór marki oraz relacje z klientami. Zaczynają werbować ludzi do swoich struktur. Polega to na tym, że liderzy, czyli osoby doświadczone zapraszają do współpracy nowych konsultantów. Zainteresowane osoby mają okazję zarobić pieniądze, natomiast liderzy zyskują zazwyczaj dodatkowe procentowe wynagrodzenie od obrotu struktury.
Do współpracy z firmą dołączają nowi ludzie. Promują oni markę w różnych rejonach kraju, wciąż powiększając swoje struktury. Im więcej konsultantów jest aktywnych, tym więcej produktów sprzedają oraz rekrutują jeszcze więcej konsultantów. System MLM pozwala na bardzo dynamiczny rozwój dzięki efektowi kuli śnieżnej.
Wadą tego systemu dla niektórych firm może być to, że nie masz tak dużej kontroli nad konsultantami. Z racji na ich ilość oraz ograniczony kontakt nie jesteś w stanie szybko reagować w przypadku, gdy jakaś osoba dopuszcza się niepożądanych praktyk.